Proje 2016/3

   

DUSCART ELEKTROMOBÄ°L TAKIMI

ELEKTRÄ°KLÄ° ARAÇ ÜRETÄ°MÄ° PROJESÄ°

Günümüzde insanoÄŸlunun hızlı yaÅŸam tarzına ayak uydurmasıyla birlikte bu hıza yetiÅŸilmesini saÄŸlayan araçlara çok büyük ihtiyaç duyulmaktadır. Çevresel faktörlerin artması, aşırı hava kirliliÄŸi ve petrol kaynaklarının tükenmeye baÅŸlaması bizi alternatif enerjilerle çalışabilen ulaşım araçları aramaya itmiÅŸtir. Elektrikli araçlar ise bu alternatif enerjili uygulamaların başında gelmektedir. Elektromobil adı verilen bu araçlar çeÅŸitli türlerdeki elektrik motorları ile hareket etmektedirler. Bir elektrikli aracın tahrik sistemi temel olarak elektrik enerjisi kaynağı, elektrik motoru ve kontrol sisteminden oluÅŸmaktadır. Elektromobilde, elektriÄŸin kullanımı ve iÅŸe dönüÅŸtürülmesi, petrol ve diÄŸer enerji türlerinden daha az maliyetli ve kolaydır. Ayrıca elektrikli araçlar geleneksel araçlara göre oldukça çevrecidir. Son yıllarda görülen karbon ayak izi verilerindeki artışların en büyük sebebi içten yanmalı motor teknolojisinin kullanılması olduÄŸu göz önüne alındığında elektrikli araç yenilenebilir enerji olarak en iyi fırsattır.

 

SORUMLULUK

Üniversitemizin ve akademisyenlerimizin bizlere yüklediÄŸi misyonun farkına vararak bu derecede doÄŸaya ve dolayısıyla genç nesillere zarar veren bu durumu deÄŸiÅŸtirmemiz gerektiÄŸinin farkındayız. Ülkemizin yumuÅŸak karnı olan yerli araba üretme isteÄŸinin elektrikli arabalarla hayata geçmesi gerektiÄŸini düÅŸünüyoruz. Ülkemiz içten yanmalı motor teknolojisinde yerli araba üretme trenini kaçırmış bulunmakta, fakat elektrikli araçlar konusunda dünya ile aynı seviyededir. Gelecekte çok yaygın olarak kullanılacak elektrikli araçların Ülkemizde de kolayca kullanımı ve üretiminin ileri ülkelerle aynı zamanda yapılmasına katkı saÄŸlamak istemekteyiz. Bundan dolayı Dumlupınar Üniversitesi öÄŸrencileri olarak büyük avantajlar saÄŸlayan bilgisayar teknolojisini kullanarak elektrikli araç üretimini gerçekleÅŸtirmekteyiz. Bu sayede ortaya çıkan zararlı emisyonlar ve karbon salınımının çevreyi kirletmesi engellenmektedir.

 

KAPSAM

Mühendislik Fakültesi öÄŸrencileri olmak üzere üniversite bünyesinde ekip kurulmuÅŸtur. Kurulan bu ekip makine, elektrik, bilgisayar ve endüstri mühendislikleri olmak üzere ortak bir paydada buluÅŸularak elektrikli araç üretimi yapmaktadır.

Bilgisayar MühendisliÄŸi öÄŸrencileri ekibin web-sitesi tasarımını, aracın telemetri sistemini, pist simülasyonunu ve her türlü yazılımını üstlenmektedir. Makine mühendisliÄŸi öÄŸrencileri araçtaki parçaların çizimi ve analizi, aracın mekanik parçalarının üretim yöntemleri ve tasarımları, üretimde kullanılacak materyaller ile aracın her türlü mekanik eksiÄŸin giderilmesiyle ilgilenmektedir. Elektrik-Elektronik MühendisliÄŸi öÄŸrencileri hızlı ÅŸarj sistemini ve batarya yönetim sistemini geliÅŸtirerek aracın temel taşını oluÅŸturmaktadırlar. Endüstri MühendisliÄŸi öÄŸrencileri sponsorluk, ekibin tanıtılması ve organizasyon iÅŸlevini üstlenmiÅŸtir. Böylece teorik olarak aldığımız bilgiler pratiÄŸe dönüÅŸtürülmektedir.

Bu kapsamda elektrikli araç üretimine baÅŸlanmıştır. Bilgisayar ortamında 3 boyutlu çizilen araç parçaları analiz programında dayanım analizleri yapılmıştır. Daha sonra en uygun ebat ve malzeme seçimi yapılarak imalat aÅŸamasına geçilmiÅŸtir.

 

FAYDA

Projenin nihayetinde ortaya çıkacak olan aracın, seri üretimle pazara sunulmasıyla karbon salınımı azalacaktır. Elektrik enerjisinin; nükleer, güneÅŸ, gel-git, rüzgar enerjilerinden ve fosil yakıtlarından üretilebildiÄŸini göz önünde bulundurursak oldukça çevreci olduÄŸu görülmektedir. Sıfır COâ‚‚ salınım deÄŸeri ile karbon ayak izi oluÅŸturmaz. Elektrikli araçların diÄŸer bir avantajı da rejenere fren ve süspansiyon sistemidir. Yani elektrikli araçlar, fren yapıldığında kaybedilen enerjiyi pillerde depolayarak yeniden kullanılmasını ve enerji tasarrufu yapılmasını saÄŸlar. Geleneksel araçlarda bu sistem ve altyapı bulunmamaktadır. Ayrıca geleneksel araçlarla ulaşım, azalan petrol arzı ve artan petrol fiyatlarıyla daha maliyetli bir hal almıştır.

NP-Charger Elektrikli Araç Åžarj Ä°stasyonları ile 3-20 dakika arasında bir sürede aracın piline baÄŸlı olarak araç tam dolacak ÅŸekilde hızlı ÅŸarj edilebilir. Ayrıca frenlemeyle, yokuÅŸ aÅŸağı inmeyle, düz yolda ilerlemede ÅŸarj olabilme imkanı vardır. Bu da artık benzin istasyonlarında durma devrinin bittiÄŸini göstermektedir.

Ayrıca elektrikli araçlarda içten yanmalı motorların yerine elektrik motoru olduÄŸu için daha sessiz çalışarak gürültü kirliliÄŸine engel olmaktadır. Elektrik motorunun yüksek torku sayesinde araç hızlanmasını daha kısa sürede tamamlar. Hareketli elemanlar fazla olmadığı için yaÄŸ deÄŸiÅŸikliÄŸine gerek yoktur ve vites kutusu, egzoz sistemi, motor bloÄŸu, soÄŸutma, yaÄŸlama gibi kısımlara ihtiyaç duyulmaz. Benzer sebeplerle periyodik bakım giderleri düÅŸüktür. Motorunun daha ucuz olması, uzun ömürlü olması, kolay deÄŸiÅŸtirilebilmesi ve ucuz olması da maliyet giderlerini düÅŸürmektedir. Bununla beraber ana enerji kaynağı sabit yüklerde çalışmakta, bu sayede optimizasyon saÄŸlanılarak termal verim en üst seviyeye çıkmaktadır.

 

Dr. Murat TEZCAN  Proje Yürütücüsü

Elektrik-Elektronik MühendisliÄŸi Bölümü

Son Güncelleme Tarihi: 15 Aralık 2018, Cumartesi